Grenada,
Bonaire, Curacao
Januari
2011
Efter
inklarering 7 januari i Prickly Bay, Grenada,
flyttade vi snart till favoritplatsen Hog Island. Det
blev ett glatt återseende när vi träffade Roger och andra bekanta sedan tidigare
besök på Roger lilla bar på stranden. Vi var i Woburn
och åt lunch med Lasse och Inger på Charlotta på Little Dipper och besökte Whisper Cove Marina, där vi stämt möte med Kenda, systerdotter till Pie som
vår dotter Åsa är tillsammans med. Vi pratade en trevlig stund med henne och
hennes man. Det finns annars inte mycket annat att göra vid Hog
Island än att bada och gå på Rogers bar. Annars får man ta bussen till stan St. Georges, men man bör först ta reda på om det ligger
kryssningsfartyg i hamnen för då vimlar stan av amerikanska turister.
Lördagen
den 15 januari var det dags att klarera ut och styra mot Bonaire. Det blev en
ganska smärtfri segeltur i lagom ostlig vind 8-10 m/s men med lite joxig
korssjö ibland, vilket gjorde det svårt att ligga på plattläns. Vi avverkade de
409 sjömilen på exakt tre dygn. Den 18 januari fiskade vi upp linorna till en
av de kommunala bojarna i Kralendijk. Hela Bonaire är
naturreservat och man får inte ankra någonstans för att inte korallerna skall
bli förstörda. Men det är gott om kommunala bojar utanför den långa
strandpromenaden. Det kostar dock 10 US-dollar per dygn att ligga vid en boj,
så det är inte gratis. Bonaire tillhör Nederländska Antillerna, men har sedan 1
oktober förra året ganska mycket självstyre. Bl.a. har man beslutat att enbart
använda US-dollar som lokal valuta. Vattnet är kristallklart med stort siktdjup
och färggranna korallrevsfiskar simmade under Kaiso.
Nästa
dag tog vi jollen till en brygga där Karels restaurant låg. Vi gick till tullen
ett hundratal meter bort. Tullaren ringde efter passpolisen och inklareringen
gick snabbt och smidigt. Sedan gick vi till marinan för att betala avgiften för
bojen. När vi återvände till jollen låg den under bryggan. Vi drog fram den,
gick i och startade motorn, men när vi skulle lägga växeln på ”forward” så var
växelspaken borta. Den hade brutits av under bryggan. Vi hade dock ett otroligt
flyt med reparationen av utombordsmotorn. Vi frågade en oldtimer. Han skakade
på huvudet och sa detta kan ta lång tid men sa att vi skulle gå till en filial
till Budget Marine som finns på ön. Vi hade köpt motorn på Budget Marine på
Trinidad. Givetvis hade dom inte en så udda reservdel
på Bonaire. Men chefen för affären var på St. Maarten
där huvudbutiken och lagret finns. Han kunde ta med växelspaken på planet
tillbaka, så den kom nästa dag. Sedan ringde en tant i butiken efter en
mekaniker som skulle sätta dit spaken på motorn. Han kom och hämtade motorn vid
en brygga och tog den till affären. Vi måste ro och lägga jollen vid en annan
brygga och sedan gå till affären. När vi kom dit hade Eddie, som han hette,
nästan blivit färdig med jobbet. Det visade sig att han var fiskare och
släkting till tanten i butiken. Han ville inte ha något betalt, så vi fick bara
betala för reservdelen, 37 US-dollar. Så var utbordarn OK igen.
Kralendijk
är ingen stor stad och på ett par timmar har man sett hela stan.
Men det är en mysig stad med färgglada hus. Vi promenerade mycket de närmaste
dagarna. Det finns t.o.m. bikers på Bonair och en
motorcykelaffär som säljer Harley Davidson. Bikers
rusade sina motorcyklar på kvällarna så det dånade över hela stan.
Biker’s Pub låg rakt innanför bojen där Kaiso låg, så
vi fick motorkonsert varje kväll.
Söndag
23 jauari kl. 4:30 på morgonen kastade vi loss och
styrde mot Curacao. Vi gick in genom det smala sundet till Spaanse
Water strax efter kl.12 efter en bekväm segling på 38 sjömil. Spaanse Water är ett väl skyddat innanhav där spanska
flottan hade sin bas på 15-16-hundratalet. Gott om
plats att ankra. Måndag morgon tog vi jollen till fiskebåtshamnen och klev på
bussen till Willemstadt för att klarera in.
Busschauffören tog emot 2 US-dollars för biljetten trots att valutan på Curacao
är nederländska antillernas floriner (NAF), en valuta
som inte går att använda någon annanstans, inte ens på grannön Aruba, som har
egen valuta. Trots att det står floriner på mynt och sedlar kallar alla det för
guilder. Bussresan tar c:a 30 minuter. Väl i Willemstadt skulle vi klarera in.
Det
visade sig vara en pärs att klarera in på Curacao. Vi slog följe med spanjoren
Francisco som seglat in och ankrat bredvid Kaiso kvällen innan. Vi fick
upplysningen att passpolisen flyttat nyligen och blev satta på en buss en
halvtimme ut från Willemstadt. Där låg mycket riktigt
ett stort immigration-kontor,
men det var stället man skulle gå till för att hämta ut pass eller om man ville
förlänga sitt visum. Dom stämplade inga nyanländas pass. Väntan på buss
tillbaka till stan och besök hos tullen. Inga problem
där. Tullaren sa att immigration låg på andra sidan flytbron över inloppet till
hamnen ner till höger. Det var bara att fråga vakten i Hotel Otrabanda. Vakten
visste inte var immigration låg. Vi gick till en polisstation. Dom visste inte
heller. Vi fick en karta av någon på ett café. Huset som var markerat på kartan
visade sig vara Registrar's Office. De sa att vi
skulle ta en taxi till hamnpolisen. Det var väldigt ont om taxi, men till slut
fick vi tag i en som körde oss över högbron till Harbour
Master's Office. Fel ställe. Tillbaka över bron och
runt berget till udden vid oljehamnen. Där låg Hafen-immigration.
Äntligen rätt ställe. Det hela hade nyligen flyttats dit. Vi fick stämplar i
passet och kunde gå till ett annat kontor i närheten för att betala USD 10 i
ankringsavgift. Taxin väntade och tog oss tillbaka. Det tog nästan hela dagen.
Willemstadt är större än Kralendijk,
men ändå ingen stor ort. Pampigt centrum med praktbyggnader och stadsmur ikring. Karibiens största slavmarknad låg här så stan var rik på den tiden. I utkanten ligger små träkåkar,
ursprungligen slavbostäder. Slaveriet avskaffades 1863.
Det
finns många bra restauranter i stan. Vi hittade en med
de godaste friterade bläckfiskarna vi ätit. Det var hela små bläckfiskar,
knaprigt friterade och väl kryddat. Restaurantens bord var på en brygga,som hängde utanför
stadsmuren. Man kunde mata både sjöormar, krabbor och hajar med matrester.
Numera
finns förutom orange, blå och grön även vit och röd curacao-likör
samt choklad, kaffe och romrussin-varianter! Så det
finns mycket sötslisk att välja på. Vi var på studiebesök på stället där dom blandar till det hela.
Språket
på Bonaire och Curacao kallas papiemento och är
liksom befolkningen en otrolig blandning av holländska, spanska, franska,
afrikanska språk, lite indonesiska m.m. Det går att förstå när man läser det om
man kan några av dessa språk, men när folk pratar är det omöjligt att förstå.
Som tur är kan många spanska eller engelska.
Lördag
29 januari vid kl.10 drog vi upp ankaret för att segla till Cartagena i
Colombia drygt 500 sjömil bort. Väderprognosen var bra med ostnordostlig vind
på drygt 10 m/s. Så blev det de två första dygnen. Vi länsade med bara en del
av genuafocken uppe. Den colombianska kusten med utlöpare av Anderna är dock
ett ökänt blåshål bland seglare. Passagen räknas som en av de fem värsta i
världen. Prognosen visade också på mer vind närmare Cartagena. Men tredje
dygnet ökade vinden ordentligt till 18-20 m/s. Vågorna växte till över 5 meters
höjd. Vi hade ytterst lite av genuan ute och det gick ändå undan värre. Vårt
vindroder skötte sig bra. När man såg vågbergen akterut trodde man att man
skulle bli dränkt men Kaiso gungade lätt upp även på de största vågorna.
Förutom en del skvätt så fick vi bara in vatten i sittbrunnen två gånger på ett
och ett halvt dygn med detta väder.
Tisdag
1 februari i skymningen närmade vi oss mynningen av Boca Chica, inseglingen
till Cartagena. Vi såg en skyline i diset med massor
av skyskrapor. Såg ut som Manhattan. Här avtog vind och sjö. Vi fick
radiokontakt med Arne, Sylvia och Anders på svenska båtarna Chiquitita
och Spray som låg i Club Nautico inne i Cartagena. Av
dom fick vi anvisningar hur vi skulle ta oss genom det
ganska smala sundet i mörkret in i den stora lagunen och sedan följa den
slingrande bojade leden till Club Nautico.
Det gick bra och vi gick för motor i lagunen de sista 6 sjömilen till Club Nautico och ankrade vid 21-tiden. Vi hade avverkat 512
sjömil på tre och ett halvt dygn med en medelfart på 6.1 knop med enbart revad
genuafock. Våra kortvågsradiokontakter SM5DXJ Mats i Spånga och SM4DLS Gustav i
Dalarna, som vi pratat med varje morgon utom den sista, undrade om vi flugit
sista dygnet när Sylvia på Chiquitita meddelade dom att vi var nästan framme. Men Povel Ramel hade fel.
Vägen från Curacao gyngar mer än vägen till Curacao.
När
vi ankrat klart kom Arne och Sylvia ut med sin jolle med rom och
mackor. Det är bra att ha sådana vänner!