Los
Testigos och Margarita
29.11-4.12
Torsdagen den 29/11 var det så dags att kasta loss. Vi tog oss över
viken till Tull- och Immigrationsmyndigheterna på förmiddagen med sikte på att
vid tvåtiden följa med tidvattnet ut ur "Drakens munnar" (Bocas del
dragon), sunden i ö-kedjan mellan Trinidads nordvästra hörn och Venezuela.
Naturligtvis höll inte planen. Vi saknade ett brev från Power Boats som
intygade vilken dag de sjösatte oss. Vi lämnade Kaiso vid Tullbryggan och tog
vattentaxin tillbaka till Power Boats. Kontoret hade just stängt för lunch så
vi tog själva en sista lunch på Sails Restaurant. Där träffade vi Peter och
Sylvia på båten Tradewind, som också var på väg till Los Testigos. Vi fick vårt
brev och klarerade ut och hann ändå ut genom "Boca de navios" innan
kvällen. Just som vi kommit utanför
öarna så blev sjön väldigt konstig med höga, branta vågor som gick kors och
tvärs. Senare fick vi höra att det varit en ganska kraftig jordbävning vid ön Dominica
tidigare på dagen och den konstiga sjön kanske berodde på något slags
mini-tsunami. Efter en halvtimme blev sjön normal igen.
Vi hade fått rådet att segla cirka 30 sjömil norrut och
sedan med släckta lanternor västerut. Detta för att undvika pirater, som härjar
utmed Venezuelas kust. Det var en ganska behaglig segling över natten. Vi hade
några "squalls" som gav oss regn och vindbyar och en stunds dålig
vind i bakkanten. I vindluckan satte vi på autopiloten "Styrbjörn"
och gick på motorn en stund men i övrigt styrde "Mona" vårt vindroder
snällt. Hon hade fått nya styrlinor för de gamla var utslitna. En gång under
natten hoppade linorna av hjulet på ratten och fick justeras, i övrigt var det
utan problem. Men vinden ändrade riktning rätt ofta så att man fick lov att
anpassa segel och vindroder.
I gryningen siktade vi den lilla ö-gruppen Los Testigos.
Vi hann med att äta frukost och göra vatten innan vi kom fram, undvikande den
stora grundbanken, söder om öarna, där de små fiskebåtarna vimlade nu på
morgonen. Vi ankrade vid Isla Iguana (Ödlornas ö), tog jollen i land och gick
upp på kullen till kustbevakningsstationen där de skrev in oss i sin liggare
och gav oss 3-4 dagar att vistas i ö-gruppen. Så gick vi över sundet till den
största av öarna och ankrade innanför ett rev. Efter en stund dök Tradewind upp
och vi var nu en handfull båtar i bukten. Det blir aldrig så många eftersom
uppehållstillstånden är korta. Här var rena idyllen. Innanför sandstranden låg
några små enkla hus med hängmattor i sovrum utan väggar, ett par båtar under
byggnad eller reparation, i vattnet några mindre fiskebåtar, s.k. piroger. Inga
affärer, restauranger eller souvenirförsäljare. Över helgen låg där en lite
större fiskebåt som verkade ha med sig långpendlare som har arbete på
fastlandet.
Vi hade motorn i gång för att ladda batterierna när den
plötsligt larmade. Vi stängde genast av den och kollade under huven. Motorn var
brännhet och motorbrunnen full med vatten. Efter första chocken såg vi att
färskvattenbehållaren till kylsystemet hade tömts. Vi var inte på väg att sjunka.
Felsökningen fick vänta tills motorn hade svalnat och vattnet länsats. Det var
inte lätt eftersom allt sitter trångt och otillgängligt i motorn. Man fick
försöka känna och titta med spegel, ligga på rygg och i alla möjliga och
omöjliga ställningar. Läckan tycktes vara i en skarv mellan drivhjulet till
färskvattenspumpen och själva pumpen. Peter på Tradewind erbjöd oss att pröva
en tvåkomponents "Dry Weld" som härdar snabbt och håller i evighet.
Anna kämpade i timmar med att blanda lite i taget och försöka komma åt runt
skarven. Massan härdade på några minuter så det gick bara att ta lite i taget.
Längst in bakom var det tveksamt om det alls hade gått att komma åt. Nästa
morgon testades lagningen med vatten i behållaren. Det rann rakt igenom. Nytt försök
att komma åt på det omöjliga stället. Det rann fortfarande igenom men nu
tycktes det komma från ett hål vid pumpaxeln, kanske ett smörjhål. Via email
fick vi tips från Lasse på Charlotta om hur man kunde koppla förbi
färskvattenssystemet och enbart använda saltvattenskylning. Det gick inte på
vår motor för vattnet gick i fasta rör som inte gick att få loss. Vi stängde av
kylen som drar mest ström och ransonerade för övrigt strömförbrukningen.
Solpanelerna räckte för att köra kortvågsradion och datorn. Vi har fortfarande
lite fotogen kvar i fotogenlampan.
Det borde inte vara omöjligt att segla till Margarita
eftersom normalt både vind och ström är med. Problemet kunde vara att angöra.
Dessutom var det inte mycket vind dessa dagar. Plan A var att Tradewind skulle
avsegla på måndagen och vi på tisdagen så skulle de förbereda vår ankomst och
organisera bogsering in om det behövdes. Denna plan övergavs eftersom Hugo
Chavez hade förlorat en omröstning om ändring av konstitutionen, som skulle
göra det möjligt för honom att bli omvald. Det rapporterades om upplopp och
skottlossning på Margarita. Folk iland avrådde oss från att segla till
Margarita innan det lugnat ner sig. Vårt uppehållstillstånd skulle löpa ut och
vi ville inte bli fast på Los Testigos utan reservplaner. På tisdagen trädde
plan C i kraft. Vi hade avtalat med båten Viva Lass från Australien, som har
starkare motor än Trade Wind, att de skulle bogsera oss ut på fritt vatten
tidigt tisdag morgon. Sedan skulle vi segla till Margarita och hålla kontakt
via VHF. Det var dåligt med vind på morgonen, vilket är ganska vanligt. Men det
visade sig vara i princip vindstilla hela dagen, så Viva Lass bogserade oss
hela vägen till Margarita, c:a 50 sjömil! Det var inte heller någon hög dyning
så det gick utan problem. De släppte bogserlinan längst ut i den långgrunda
bukten vid Porlamar på
5-16.12 Här har vi
nu legat ett tag. Det har blåst en del mellan varven och gått dyning som rullat
oss ordentligt så vi har släppt ut
Dwight kom över och monterade bort vår färskvattenspump,
men fick lov att ta bort generator och en del rör för att komma åt. Det visade
sig vara packningen i drivaxeln för pumpen som gått. Inga reservdelar fanns att
få på Margarita. Vi skulle behöva en helt ny pump och en del packningar till
rören. Dwight som är mariningenjör och mekaniker har känningar med olika firmor
som han har jobbat med i Karibien. Parts and Power på Tortola hade inget, inte
Enza Marine på Grenada heller, firman på Martinique svarade inte. Till slut
lyckades en kille på Grenada Marine lokalisera rätt delar i Belgien som de
skulle kunna skicka med FedEx till Grenada och vidare med en båt som ligger där
och väntar på delar själva för att sedan segla till Margarita. Nu är det bara
att vänta. Under tiden har vår regulator till solpanelerna lagt av och vi har
kopplat förbi den och direkt till batterierna. Det går bra bara man kollar att
det inte blir för hög spänning. Vi har kopplat med kabelklämmor så det är lätt
att koppla loss. Dessutom har Dwight en regulator som vi eventuellt köper av
honom.
Det går ingen nöd på oss här i väntans tider. Det är
mycket billigt här. Man kan köpa en hel shoppingvagn full med livsmedel
inklusive ett par flaskor rom för ett par hundratusen bolivarer vilket
motsvarar drygt 200 svenska kronor, lite beroende på hur man växlar sina
dollar. Bensin och diesel kostar knappt tio öre litern. Så det gör inget att
det är långt in till jollebryggan. Marina Juan har ett litet hus med kontor och
liten kiosk och ett soltak utanför. Här samlas seglarna ofta för en öl och
pratstund medan de väntar på tvätten eller att bussen till köpcentret ska
komma. Ölen kostar motsvarande ett par kronor, men på fredagseftermiddagarna då
det är loppmarknad med begagnade båtprylar är det halva priset. Härom dagen
gjorde vi en dagsutflykt runt östra delen av ön tillsammans med besättningarna
på Argonauta, Slow Dancing och Star Dancer. En lokal kille vid namn Alex, som
har bott i Miami och pratar felfri engelska, körde oss runt. Vi såg gamla fort
och huvudstaden Acunción, åt lunch på en utmärkt seafood restaurant vid
ankringsbukten i Juan Griego, som fått sitt namn från en Grekisk sjöfarare som
strandade där och blev kvar. Vi besökte en annan beach där ett brudpar satt och
firade medan den höga dyningen bröt just utanför.