Rom till Menorca
3-4.8 Åskväder och hård motvind fick oss att stanna i
Porto Turistico di Roma ett par extra nätter. På väg
till hamnkontoret för att förlänga vistelsen kunde man se sjön resa sig och bryta
kraftigt vid hamninloppet så det såg alltför våghalsigt ut att försöka ta sig
ut. Vi tar det lugnt, nyttjar marinans tvättmaskin och
skaffar lite reservdelar i båtaffären, bl.a. bytte vi en revlina till storen.
Vi rotar också fram cyklarna ur låren och tar en cykeltur i det närbelägna
samhället Lido de Ostia,
där vi hittar en utmärkt italiensk restaurant med mer resonabla priser än de
finare ställena i Porto Turistico.
5-7.8 Hamninloppet verkar
normalt igen och flera båtar ligger på kö för att tanka när vi går ut vid
niotiden på lördagsmorgonen. Väderprognosen är lovande med nordväst 4 beaufort. Åskväder är utlovade för farvattnen norr, väster
och söder om oss, men vi kanske klarar oss. Vi får mycket riktigt sträck-bog med lagom vind större delen av överfarten. Ett
åskväder norr om oss under natten ger anledning till att ta in ett rev i
storen, men sista biten mot Sardinien tar vi till järngenuan då vinden lättat
ur och slagit emot. Vi hamnar framåt eftermiddagen i Cervo,
berömt för sina kappseglingar. Men i den stora marinan låg bara en handfull
segelbåtar men desto fler "krusar", dvs. motorjakter modell större.
Vi ankrar dock utanför hamnen, i sällskap med några andra seglare. Nästa
förmiddag tar vi jollen in till land och slåss med ännu fler "krusar"
för att ta oss in till bryggan. Sedan vandrar vi storögda genom fantastiska
parker, smakfullt designade huskomplex och lyxaffärer.
Vi hittar dock en vanlig supermarket där vi kan handla mat, bl.a. fisk och skaldjur, som ingår i en läcker fisksoppa till kvällen
när vi ankrat i naturreservatet söder om
Isola Caprera. Där pågår
full aktivitet med seglarskola och många ankrade båtar. Vi pratar med en
norrman som med sin fru tar hand om en 45-fotare åt sonen, som ska kappsegla
den i trakten inom kort. Nästa morgon pratar vi också med folket på en under
natten inkommen svensk Maxi-båt, Hermes från
Göteborg. Efter ett morgondopp lättar vi ankare för att gå mot Korsika.
8-10.8 Bonifaciosundet mellan
Sardinien och Korsika är inte mer än omkring 7 sjömil på smalaste stället. Där
är det trafikseparering för de större fartygen, men det var ingen större fara
att korsa. Det var mycket värre med alla "krusar" som kom farande som
vettvillingar och drog upp svall utan ände. Mitt ute i sundet halade vi den
italienska gästflaggan och satte upp den franska. Bonifacio visade sig vara ett
mycket fascinerande ställe. Hamnen ligger i en lång spricka mellan två
bergsryggar. Inloppet är omöjligt att se, men det finns en ledfyr och GPS är
också bra att ha. Ropade på hamnkontoret men det fanns inga lediga platser så
vi ankrade på 18 meters djup i farleden mellan två små vikar, den första med djupiffror 1-2 m och den andra upptagen av båtplatser. Vi höll andan när den stora färjan
skulle vända på en femöring utan bogpropeller i den trånga farleden. Vi klarade
oss precis men insåg att vi behövde en tamp till land om vinden skulle vända.
Stranden var branta klippor, men det fanns en liten hylla som gick att komma
upp på från jollen och ett gammalt rostigt ankarspel från en svunnen tid att knyta
linan i. Hela bebyggelsen på klippan mot havet såg ut att vara från svunnen tid
men antagligen lätt att försvara. Just som vi hade klarat ankringen och tog
igen oss i sittbrunnen fick Anna syn på jollen som var på väg mot havet.
Förtöjningstampen hade skavts av mot ankarkättingen i våra manövrar. Dingen
(som långseglare säger) hade dock inte hunnit så långt utan Anna simmade ikapp
rymlingen och rodde den tillbaka. Tur att vi fick syn på den i tid! På natten
fick vi åska, som dock passerade oss utan några problem utom att nattsömnen
stördes.
Vi vågade dock inte lämna
båten och gå iland utan drog upp ankaret på morgonen och gick i lugnt väder för
maskin de dryga 50 sjömilen till Stintino på ostsidan
av Sardiniens nordvästra udde. Där ankrade vi innanför vågbrytaren och tog
dingen iland. Det var en trevlig liten ort, tidigare ett rent fiskeläge men nu
också ett turistställe av den mänskligare sorten. Morgonen därpå drog vi iland
igen och hittade bl.a. en marknad med ett brokigt utbud av varor. Vi köpte lösgodis,
lite ostar och korv samt skor till oss bägge. Sedan gjorde vi i ordning för
översegling till Menorca. Packade ner jollen, satte på kutterseglet, tankade
diesel etc.
Vid 17-tiden gick vi ut och
passerade för maskin genom det smala sundet Passagio di Fornelli,
först på en enslinje in till sundet och sedan på en annan genom sundet. Sundet
är bara 4-5 meter djup och på västsidan möttes vi av havssjö
som reste sig brant i det grunda vattnet. Det var som att åka berg-och-dal-bana. Vi stångade oss ut mot sjön. Vinden var
nordvästlig 10-11 m/s, precis som väderrapporten sagt. Väl ute i rum sjö
hissade vi revade segel och satte kurs mot Maó (eller
på "riksspanska" Mahón) på Menorca, drygt
200 sjömil bort. Anna pratade på kortvågsradion med skandinaviska seglarnätet och rapporterade var vi var. Hon fick också
vädertips av danska metereologen OZ8YW Helge, som är
spindeln i nätet.
11-16.8 Det blev
bidevindssegling i ganska stökig sjö hela natten. Vi höll inte riktigt upp till
målet, men mot morgonen när vi hamnat c:a 15 sjömil ur
kurs vrider vinden lite mot nord och vi kan gå rakt på målet. Under dagen
upptäcker Krister att ena linan till vindrodret är på väg att nötas av. Anna
reparerar med en tagling över ett förstärkningsförband på det nötta stället. På
sena eftermiddagen vred vinden ännu mer mot nord och vi fick släpp i seglen.
Ganska skönt att Kaiso inte lutade så mycket längre och att skvättandet av
vatten över båten upphörde. Visserligen är vattnet varmt, c:a
25 grader, men det är också väldigt salt, så man blir ganska klibbig. Vinden
var ostadig och det var svårt att ställa in vindrodret. På kvällen var det
Krister som rapporterade via radion till seglarnätet
om vår framfart och fick veta att ett jättestort lågtryck låg över hela Europa
med front så långt söderut som norr om Mallorca, men att det troligen inte
skulle påverka vädret där vi låg förutom att vinden kunde vrida på väst och det
var ju inte så bra. Annars gick allt på med 3-timmarsvakter och käk in emellan.
Lösgodiset från marknaden kom väl till pass under nattvakterna.
Vinden mojnade allt mer och
vred mycket riktigt på väst, men den var svag. Vi satte på maskinen. Mot
morgonen kom ny vind från sydsydväst och vi kunde segla igen ända fram till Maó. Vid kl. 12 styrde vi efter 42 timmars segling in i den
djupa viken där hamnen ligger. Vi hade tidigare via Internet bokat plats för
Kaiso. Via VHF-radion fick vi anvisning om vart vi skulle gå och blev anvisade
plats vid en flytande ponton som heter Isla de
Christina. Vi förtöjde med en fast mooringlina i
akter som egentligen var för kort och satt i en väldigt tung kätting.. Som tur var fanns det vattenkranar på Christina, så vi
kunde spola av allt salt som lagrats på båten under seglingen. Vi tog det lugnt
resten av dagen. På eftermiddagen blev det frontväder med hårda byar, så vi var
glada att vi hunnit fram. På kvällen meddelade vi via radion Helge och de andra
att vi kommit lyckligt i hamn.
Dagen därpå var söndag. Vi
lyssnade på Godmorgon världen på Sveriges Radio P1 via kortvågen. Efter lunch
åkte vi iland och vandrade runt i Maó, som är en
levande stad med mycket bostadshus. Vi köpte också biljetter till färjan till
Barcelona, som ska ta oss till flyget till Sverige den 16.8. och sedan tillbaka
till Kaiso. Vi ska alltså lämna Kaiso i Maó för några
veckors besök i Sverige. Anna återvänder den 7 september och Krister den 12
september efter att ha deltagit i European Seminar
for Ethnomusicology, som har möte i Jokkmokk. Några
hjälpsamma fransmän ville hjälpa oss att spänna aktertampen. Vi sa OK, ni kan
ju försöka. Vi hade redan använt skotvinschen och dragit så mycket vi kunde.
Dom bar sig lite avigt åt. Det hela slutade med att den ena fransmannen
trillade i vattnet och skadade en armen. Han gick sedan med armen i mitella.
Osis!
På kvällen fortsatte motgångarna.
Vi skulle fira att Fidel Castro denna dag fyllde 80 år med varsin mochito, men det fanns inga sådana att uppbringa på barerna
vid waterfront. Sedan ville vi äta tapas eller paella och satte oss på en uteservering som
annonserade tapas. Det visade sig dock att det rörde
sig om "hinduiska tapas" och att vi hamnat
på en indisk restaurant. Men det var gott med räkcurry
och lammcurry, ris och naan. Väl ombord kunde vi
trösta oss med en cuba libre.
På måndagen gjorde vi upp
våra affärer med hamnkontoret. Vi utforskade nya delar av stan och åt vår
paella. Tisdagen ägnades åt att förbereda för att Kaiso skulle lämnas vid
pontonen Christina några veckor. På onsdag morgon kom en ”marinero”
och hämtade oss med gummibåt och vi satte oss på färjan till Barcelona. I
tunnelbanan i Barcelona tog tjuvar Annas pass, så vi blev oroliga att hon inte
skulle kunna komma med planet till Arlanda. Men Sterling godkände hennes
svenska legitimationskort som ersättning för passet, så det hela gick bra.