Preveza till Rom
17-19.7 När vi hämtat ut
tvätten, köpt en reservbrandsläckare och stuvat om båten så att segelsäckar,
jolle och annat tungt ligger i akterkabinen och vi själva i förpiken, och på så
vis fått bättre viktfördelning, kände vi oss mogna för att korsa joniska havet.
Vi hade blivit lovade frisk nordlig bris, men sjöbrisen gav oss motvind genom
den muddrade rännan och vi fick vänta till Annas första vakt vid 22-tiden innan
nordan kom med omkring10 m/sek. Krister fick komma upp och mota sjösjukan i
grind. Det tog ett tag innan vi hade hittat rätt segelföring, ett rev i storen
och något inrullad genua. Vi gjorde över sju knop. Vid 03-tiden hoppade linorna
till vindrodret ur eftersom vi inte lyckats spänna gummicorden tillräckligt.
Kaiso gick över stag och bräckte med förseglet och när vi skulle ta henne
tillbaka på kurs lossnade ett skot och trasslade in sig med lä-skotet
med många knutar som drogs åt vid försöket att skota innan det upptäcktes. Som
tur var gick det att rulla in genuan så att knutarna satt framme vid förstaget
och slutade pisk-snärta. Anna kunde med nya
trepunktslivlinan ta sig fram och surra sig vid förstaget för att med oändligt
tålamod lossa knutarna i mörkret och sjögången. Under andra natten började vi
bli lite oroliga att vi skulle komma fram under tredje natten i stället för som
beräknat mitt på dagen därpå. Men ju längre vinden höll i sig desto säkrare
blev vi att vi skulle hinna fram innan mörkret dagen innan. Vi angjorde Riposto vid rykande vulkanen Etnas fot på Sicilien redan kl 16.30 den 19/7. Där fanns en mycket fin marina, som dock
kostade 45 euro per natt. Vi spolade av båten och oss själva och tog det lugnt
ombord resten av kvällen.
20-22.7 Vi gick upp på stan
och hittade en kombinerad internet point och
musikskola. En dam som verkade vara pianotant pratade i mobilen hela tiden,
medan vi gjorde bankärenden och kollade på hur man skulle kunna ta sig från
Menorca till Stockholm. När vi lämnat internetstället
och letade efter en restaurant kom damen farande i bil med Annas solhatt som
hon glömt. Vi fick skjuts till en restaurant med utmärkt siciliansk mat, som vi
aldrig hittat själva. Så ibland är det bra att Anna glömmer kvar saker. På
eftermiddagen lämnade vi Riposto och gick norrut till
Taormina där vi ankrade i bukten. F.d. svärsonen Peter har en moster som varit gift med
borgmästarens son från Taormina, berättar Åsa i ett
mejl. När vi sitter i båten på kvällen ser vi hur två breda rödglödgade lavaströmmar
börjar rinna från Etnas topp nedför sidan.
Vi lämnar Taormina
på morgonen utan att gå iland. Det blir hård kryss uppför sundet mot Reggio de Calabria på italienska fastlandet. Det tar hela dan att gå
35 sjömil. Det andra beslaget till förluckan hade
gett sig och den provisoriska nedspänningen mot beslaget för sjökojen höll inte tillräckligt tätt i sjöarna. Anna
varvade mellan att vila mjälten, som fått sig en törn vid fall mot spisen i en
sjö, och suga upp vatten från förluckan med en
disktrasa, utan större framgång. Vi lägger oss längs med lastbåtskajen
nedanför järnvägsstationen i Reggio de Calabria där
även andra segelbåtar ligger. Tåg kommer och går hela tiden. Högtalarna
annonserar. På kajen åker bilar med folk som tittar ner på oss. Inte så lugnt ställe precis. Efter en stund kommer svenska
båten Lovisa och lägger sig bakom oss. Familjen ombord bor nära Resarö, alltså inte så långt hemifrån. De har gått
kanalerna till Medelhavet och är på väg mot Kroatien. På kajen finns fixaren Saviero,
som hjälper Lovisa-folket med flygbiljett till
dottern som ska åka hem.
På morgonen kastar Saviero ner två färska, varma sötebröd
i sittbrunnen. De passar bra till kaffet. Stan ligger en bit bort och verkar
ganska trist, så efter att fått tips om hamnar på Korsika från Lovisa-folket drar vi efter lunch upp mellan Skylla och Charybdis i Messinasundet efter att ha borrat bort popnitsrester och ersatt med bultar i beslaget till förluckan. Vi går för motor och har som tur är medström.
Stora strömvirvlar här och var. Man känner hur båten vrids i sidled. Efter
sundet sätter vi kurs på Bagnara de Calabria. Vi möter en konstig båt med ett högt torn med
korg i toppen och ett "bogspröt" som var längre än båten. Kunde inte
gissa vad den har för funktion. Inloppet till hamnen i Bagnara
var väl dolt inne i en bukt under ett brant berg. Vi fick hjälp av en metare
att lägga till längs med piren. Vi gick uppför en backe till ruinerna av en
väderkvarn och passerade på väg ner till en badstrand ungdomar som hoppade i
vattnet från klipporna. Badet var underbart liksom ölen efteråt på strandbaren tyckte Anna och började få en släng av lata
semesterkänslor. Skulle det verkligen vara värt besväret att stånga sig de 45
sjömilen ut till Stromboli i motvind och sedan kanske ändå inte kunna ankra där
med en mycket liten fläck ankringsbart djup och inget
lä i sikte. Men väderrapporten lovade lugnt väder de närmaste dagarna. Tvekan
var som bortblåst och Krister var nöjd.
23-26.7 Överfarten till Eoliska
öarna var odramatisk. Ingen segelvind och blank dyning.
Går för motor hela vägen och kommer fram till Stromboli vid femtiden på
eftermiddagen. Det var många andra som hade passat på att gå dit i det lugna
vädret och det blev rätt trångt på den lilla fläcken mellan den branta vulkan-ön och klippan, som stack upp som en pelare ur
havet. Pumpar upp jollen och badar innan det blir dags för middag ombord, pasta
med bacon, mögelost och oliver och den sista resten
retsina från Grekland. Efter frukost nästa dag ror vi in till stranden med
svarta lavastenar och lite högre upp svart sand. På de branta smala gränderna
ser vi inga bilar men gott om Piaggio flakmopeder av
olika modeller, med säten som taxi, tråg för cement, sopcontainer, etc. Polisen
kör med små el-fordon. Dricker kaffe latte på kaféet
vid kyrkbacken och handlar livsmedel innan vi drar vidare mot Salina 25 sjömil åt sydväst. Fel riktning kan man tycka,
men avståndet till Capri obetydligt större än från Stromboli. Hamnen var
fullbelagd så vi fick ankra utanför på c:a 20 meters
djup. Hela ankarkättingen på 60 m gick åt. Vi ligger bra på vårt nya Delta-ankare med fjädrande lina i sluttampen och
kättingtyngd bakom.
Nästa förmiddag blev lite
repetition av Stromboli. Ganska likt, men här fanns också några vanliga bilar
utöver flakmoppar och andra trehjulingar. Kaffe latte
blev det i alla fall med sliskigt bakverk till. Före lunch var vi på väg mot
Capri c:a 130 sjömil åt NNV.
Fortfarande dåligt med vind så det blir motor igen. Efter en lugn natt siktar
vi Capri och fyller diesel i tanken från reservdunk. Passar också på att göra
vatten. Det är verkligen en välsignelse med vattenmakare. Den har fungerat
oklanderligt hela tiden och den lilla motorkraft som behövs för att ge ström
för att omvandla saltvatten till dricksvatten drar c:a
1 liter diesel till 50 liter vatten. Går man på motor ändå så får man vattnet
på köpet.
26-28.7 Vid tvåtiden går vi
in i Capris hamn och tankar diesel. Men det finns ingen plats att ligga så vi
får ankra utanför. Tar det lugnt resten av dagen och ror nästa morgon in till
stranden och köar för biljetter till bergbanan upp till staden, som i vanlig
ordning har smala branta gränder, här i riktiga labyrinter med höga murar
omkring. Efter en stärkande latte klättar vi upp till
Punta Canone med utsikt över andra sidan ön, där vi kommit dagen innan. Staden vimlar av turistgrupper med
ledare som viftar med olika slags igenkänningstecken. Efter en ganska trist
pizza frutti di mare i hamnen tar vi oss tillbaka
till båten och avgår mot Nisida intill fastlandet vid
Neapelbukten. Vi trodde det skulle vara ett bra ställe att ta sig till Neapel
ifrån. Vi seglar för bara genuan och vid 16-tiden lägger vår GPS av. Ingen kontakt med satelliterna. Rotar fram reserv-GPSen, men den hittar inte heller några satelliter. Stjärnornas krig? Efter en halvtimme, innan vi kommer fram
till Nisida är kontakten återupprättad. Vi hittar en
ledig plats bland ett gäng segelbåtar vid utlagda bojar utanför en stor byggnad
med många flaggor, dock inte den svenska. Nästa morgon ror Anna i land för att
ta reda på om vi kan ligga där och om det finns kommunikation till Neapels
centrum. Vi får då veta att vi liggen på en NATO-bas.
Dom frågade två gånger om vi inte tillhörde militären, men när dom fick klart för
sig att vi inte gjorde det måste vi flytta oss omgående. Var det NATO som
fixade störningar när vi angjorde? Vi fick nog av stället och beslöt oss för
att Neapel inte var värt att dö för, så vi satte i stället kurs mot den lilla
ön Procida 7 sjömil åt NV.
28-31.7 Efter att ha fått
vänta 1,5 timme utanför piren får vi en plats i fritidsbåtshamnen, som utlovat
vid kontakt med hamnkontoret på VHF. Procida är en
liten ö mellan Ischia och fastlandet, och är tydligen ett populärt utflyktsmål
för napolitanare och andra att döma av den livliga färjetrafiken och att det
var omöjligt att få ligga kvar där över helgen utan att ha förbokat. På kvällen
var det firande utanför kyrkan med parader, blåsorkester, kyrkokör och tal av
någon prelat. När den inte alltför välklingande kyrkokören satte igång igen
drog vi oss mot en restaurang vid Marina Grande och fick en utsökt middag med
havets läckerheter.
Eftersom vi hade hoppat över
Neapel hade vi några dagar tillgodo i vår tidsplanering och satte nästa morgon
kurs mot Ventotene, en ö inte större än en prick i
vårt översiktskort för västra Medelhavet. Vi hade räknat med sträcksegling
mellan Neapel och Rom så vi hade inga detaljkort på den sträckan. Ofta klarar
man sig med hamnspecialerna från nautiska almanackan. Hamnen i Ventotene fanns i almanackan och angöringen var
okomplicerad. Det var omöjligt att få någon kajplats eftersom man väntade in en
massa båtar för en regatta. Vi kunde dock ankra i bukten utanför italienska
flottans seglarskola. Anna tog en simtur till land och gick en promenad till
den trånga gamla hamnen, liksom insprängd i klippan. Det kom in fler och fler båtar och när vi
lämnade hamnen nästa morgon var det ganska kaotiskt. Regattan hade inte börjat
än men bojar som rundningsmärken var utlagda på banan.
Nästa ö i färdriktningen var Ponza, vars hamn finns beskriven i almanackan med varning
för många klippor runt om. Dessa gick inte att se på vårt översiktskort, men
efter att ha ömsom seglat och gått för motor c:a 25
sjömil kunde vi sikta både klippor som låg långt ute till havs och båtar som
gick och låg ankrade utmed huvudöns kust. Observationer och initierade
gissningar ledde oss rätt. Ponza är en spännande ö-grupp med höga klippstränder och grottor. Vi tog en
promenad i den lilla staden nästa morgon. Stora klippor delar av staden i flera
delar som förbinds med tunnlar. Högt uppe på en klippa ligger en kyrka med en
fantastisk kyrkogård med monumentala gravplatser. Efter att ha handlat och
druckit den obligatoriska kaffelatten ror vi tillbaka
till Kaiso och lättar ankare. Vi letar oss ut mellan klipporna där de andra
båtarna går. Kraftig dyning men dåligt med vind. Äter
pastasalladen som vi inte hann med i går då lunchen blev en banan.
Det blev motorsegling mot Anzio, där vi blev lotsade in via VHF-kontakt med
hamnlotsarna. Det var tur vi tog kontakt med dom, för en stor del av
hamninloppet var igenslammat och man fick ta en sväng på över en sjömil runt
slammet. Hamnen är annars ganska stor med färjetrafik. Vi fick plats vid en
kaj. Det var ganska mycket pappersarbete med att klarera in, men det kostade
inget att ligga. Vi gick en sväng på stan och åt delikatesser.
1-2.8 På förmiddagen seglade vi mot Porto Turistico di Roma
ett 30-tal sjömil bort. Vi hade också kunnat sikta på Tiberns mynning lite
längre norrut, men andra seglare har sagt att det är ganska skitigt vatten att
ligga i där och dessutom stark ström. Vi fick ingen kontakt med Porto Turistico via VHF-radion. Det var dock täckning på
mobiltelefonen, så vi ringde och fick meddelande om att det fanns plats i
hamnen. Det gick undan utmed den långgrunda kusten i frisk västlig vind. Vid
15-tiden låg vi på plats i hamnen, som är en stor fritidsbåthamn. Anna hittade
till slut hamnkontoret efter att ha gått flera kilometer på området. Pappersexercisen
var dock minmal men kostnaden 40 euro per dygn.
Nästa dag tog vi buss och
järnväg till Roms centrum och "gjorde" stan från pyramiden och Colosseum
till Forum Romanum, Capitolium och Fontana di Trevi etc. i japansk takt. Det
blev mycket gående och ömma fötter, men det var kul.
Väl tillbaka i båten kunde vi
konstatera att alla vägar bär till Rom och cola.