FRÅN PÓVOA DE VARZIM TILL CADIZ
11- 14.8.05 Vi återvände till Kaiso
efter en mycket lyckad konferens med International Council for Traditional Music i Sheffield och besök hos vänner på väg
till flyget. Det första vi märkte var att batterierna var helt urladdade, så
tydligen fungerade inte laddaren. Vi startade motorn och lyckades få igång
batterierna igen genom att ladda med generatorn. Som tur var verkade dom inte
allvarligt skadade och har funkat sedan. Nu har vi en batteriladdare och en
autopilot (drivremmen slirar) som inte funkar. Får se om vi hittar
serviceställe någonstans.
Dagen därpå seglade vi till
marinan i Leixões vid Porto. Det visade sig att den
var stängd. De till stor del tomma bryggorna var avspärrade med linor och allt
såg ruffigt ut. Vi förtöjde utanpå en engelsman och en tysk som tredje båt vid
en tankningsbrygga som inte var avspärrad. Passpolisen berättade sen att det
hade skett en gas explosion vid kajen intill där man landade naturgas från sjön
utanför. Explosionen hade förstört marinan och slagit ut el, vatten etc. så nu
måste man renovera allt. Vi tog en promenad i den trevliga byn med det
obligatoriska fortet och en gammal del och en ny med flotta villor för gasgubbarna och deras familjer. Vi handlade portvin,
bananer och rökt fläsk hos tanter i kvartersbutik. Både vinet och fläsket
visade sig smaka utmärkt gott, men bäst var och en för sig.
Nästa morgon gav vi oss av
vid kl. 7 mot Cascais, en förort till Lissabon, 170
sjömil. Vind bara periodvis och mycket motorgång. Dock
blåste det som tur var 3-6 m/s hela natten, så då kunde vindrodret Mona styra.
Autopiloten Styrbjörn mår som sagt inte bra, så vi får styra själva under
motorgång. Vi nådde Cascais vid kl.19 nästa dag och förtöjde
i den flotta marinan där det kostar 32 euro per natt att ligga jämfört med den
normala avgiften på 12 euro.
15-18.8.05 Morgonen ägnades åt tvätt och andra
bestyr. Det var måndag men helgdag i Portugal, så det var inte mycket som kunde
uträttas. Kristers kollega och bägges vän professor Salwa
el Shawan Castelo Branco
kom och hämtade oss med sin bil. Hon körde oss till Cabo da Roca
som visade sig vara den europeiska kontinentens västligaste punkt - inte Cabo Finisterre som de gamla romarna trodde. Så nu har vi
verkligen rundat den västligaste udden. På vägen passerade vi en praia med många surfare och drakflygare. Vissa åkte
vattenskidor efter de fallskärmsliknande drakarna som drog iväg i hög fart i
den friska nordvästen. Sedan var vi hemma hos Salwa
och träffade hennes man Gustavo, känd partikelfysiker, och barn, samt drack
vinho verde. Middagen på en restaurant vid stranden
bestående av grillspett med bläckfisk och räkor var utmärkt. På vägen till
marinan gick vi förbi en utomhusscen med konsert som slutade med fyrverkeri vid
midnatt. Vi somnade mycket nöjda.
Nästa morgon fick vi kontakt
med Autohelms agent som lovade att komma dagen därpå
för att fixa autopiloten. Vi tog pendeltåget in till Lissabon och gick och åkte
spårvagn den väldigt backiga stan. Vi avslutade kvällen på ett fado-ställe. Två musiker med tolvsträngad "portugisisk
gitarr" och vanlig gitarr fanns på plats och kompade fadistas
som kom in på stället och sjöng tre-fyra sånger och gick igen. Fado är ju Lissabons speciella folkliga musikstil, som nu
verkar ha ett verkligt uppsving. Flera fadistas var
unga tjejer som sjöng med mycket mer ornamentik än vad som är vanligt hos lite
äldre fadistas. Alltså samma förändring som pågått inom svensk folklig vissång sedan 1970-talet. Vi kom
tillbaka till Kaiso efter två på natten. Som tur går
tågen långt in på natten här.
Vid 12-tiden kom en tekniker
och hämtade drivremsdelen av autopiloten, som vi
själva monterade bort. Vi tvättade lite till och tog det lungt
i marinan där det finns många barer och matställen. Nästa dag tog vi en sväng i
Cascais och besökte bl.a. en Internet-pizzeria (!) och kollade mejl. På eftermiddagen kom teknikern tillbaka. Mycket riktigt brott på drivremmen. Vi monterade ihop det
hela och så funkade det, men vi var 184 euro fattigare plus marina-avgiften
för de extra två dygnen.
19-21.8.05. Vi tankade diesel och drog iväg söderut mot
Algarve-kusten på morgonen. Snart var vi ute i 12 m/s vind och tre meter höga
vågor från nordväst, den s.k. "portugisiska passaden". Det gick undan
i surfarna utför vågorna och Kaiso slog ett
ordentligt nytt toppfartrekord på 15 knop! Natten blev lite trasslig med
plattläns i avtagande vid med sjön tvärs så Kaiso
rullade ordentligt och vindrodret och en genua som hakade upp sig. Men det var
bara att försöka sova lite mellan törnarna. På morgonen passerade vi Cabo São Vicente, som är sydvästra hörnet på Portugal. Där dog
vinden ut helt, så vi fick sätta på motorn och tuffa mot destinationen Vilamoura, som visade sig vara en riktig lyxbadort med ISO-certifierad beach. Det är nu 21 grader i
havsvattnet, så man kan stanna båten var som helst och hoppa i.
Salwa och Gustavo hade hyrt en kåk för semester inte långt
från Vilamoura. De kom och hämtade oss på
söndagseftermiddagen och tog oss med via citrusodlingar och zigenarläger med
hästvagnar till den långa sandreveln utanför lagunen som löper österut längs
kusten från Faro. Det var ett litet tåg som gick
tvärs över reveln genom ett underligt träsklandskap. Sedan åt vi på en
restaurant i Tavira, med bebyggelse delvis från
medeltiden. När vi återvände till Vilamoura efter
midnatt så var det full fart där med charterturister som höll igång.
22-23.8.05 Strax efter 9 på morgonen kastade vi
loss och tänkte segla till Vila Real de Santo António
vid gränsfloden mellan Portugal och Spanien. Vi upptäckte dock att vi med kryss
mot den ostliga vinden skulle komma fram sent på kvällen mitt emellan hög- och
lågvatten, då strömmen skulle vara stark emot över tröskeln vid flodmynningen. Vi ville inte våga oss på det äventyret utan
satte istället kurs mot Puerto Sherry utanför Jerez vid den stora hamnstaden
Cadiz. Alltså ned med den portugisiska gästflaggan och upp
med den spanska igen. Vinden vred dock först mot syd och sedan mot väst
så under natten länsade vi med bara genuafocken uppe. Vid vaktombytet kl. 2 på
natten dog vinden ut helt och det blev motorgång till målet som nåddes vi
8-tiden på morgonen portugisisk tid - vid 9-tiden spansk tid. Inklareringen i
Spanien gick utan problem. Marinan är trevlig men i fonden bakom båten har vi
något som verkar vara ett hiskeligt monument från fascisttiden.
I denna rapport har vi alltså
seglat från portvinets hemtrakter till sherryns.