FRÅN HELENSBURGH TILL LA CORUÑA
15-23.6.05 Skottland var sig likt. Regn och blåst. Det var svårt att putsa och måla mellan
skurarna så vi fick börja med att montera grejor i båten, installera
kortvågsradion m.m. Vädret blev dock bättre efter några
dar, så utomhusjobben kunde också göras. Micke Ahlstrand kom med familj för att
sedan familjen åkt hem följa med på seglingen. Han hade med sig zinkanoder till
drevet, som vi inte kunde få tag på i Glasgow. Vi fick igång färskvattenpumpen
som hade kärvat och ankarspelet, vars automatsäkring löst under vintern och
fixade andra småproblem.
24-27.6.05 Äntligen på väg. Första etappen går
till Rothesay på ön Bute,
känt för sin viktorianska herrtoalett i hamnen med pissoarer av marmor och
enorma mosaikgolv. Vi tog en tripp med hjulångaren Waverly
till norra änden av Bute. Micke fick en speciell
visning av ångmaskinen och var lycklig. I Rothesay
firades 60-årsdagen av slutet av andra världskriget med parad, säckpipor och
fest på torget. Åt middag på en indisk restaurang som inte hade några alkoholhanltiga drycker, men vi fick gärna ta med oss eget
så vi gick till vinhandeln och köpte. Innan vi åkte köpte vi fiskegrejor som
kom väl till pass i nästa hamn Brodick på ön Arran.
Micke fick upp mängder av makrill som räckte både till middag och till lunch
nästa dag. Vi fick igång vattenmakaren efter byte av alla filter. Det var litet
pirrigt om den skulle funka efter 10 månader i glykolblandning, men den gick
igång direkt och gjorde 50 liter vatten per timme. Det är skönt att kunna göra
sitt eget vatten av sjövatten och slippa tanka vatten av skiftande kvalitet i
olika hamnar. Anna och Micke tog en liten bergsvandring mot högsta bergstoppen,
men nådde inte alls ända fram.
Nästa dag seglade vi i vindar
av växlande riktning och styrka till Stranraer i en djup vik längst söderut i Firth of Clyde. Vi ankrade norr om piren där stora färjor
kom och gick hela tiden. Tog jollen till en brygga och besökte som i de andra hamnarna
förstås hamnkvarterens pubar och åt fish and chips.
Vi hittade också en liten affär som sålde Vat 19 rom
från Trinidad! Oväntat i denna lilla fiskeby.
28-29.6.05 Kursen ställdes mot Bangor i
Nordirland. Seglingen gick bra, men det blev tät dimma vid angöringen. Vi fick
korsa stora farleden in mot Belfast i dimman och hörde de stora lastfartygens
maskiner på olika håll. Vi kunde bara hoppas att dom såg oss på radarn. Vår GPS
klarade oss från grunden. Just som vi var utanför hamnen i Bangor lättade
dimman på ett par minuter. Då dök det upp en stor arbetsplattform som inte stod
i sjökorten. Lite tur måste man ha! Bangor klockan sex på kvällen var en stängd
stad med järnridåer neddragna för butiksfönstren. Någon mat gick inte att
handla. Det märks att motsättningarna mellan protestanter och katoliker
fortfarande är starka och rädslan för våldsdåd stor. Den kooperativa butiken
som vi handlade i nästa dag var som ett ointagligt fort med murar, inga
skyltfönster och ingen entré från gatan utan bara från den bevakade
bilparkeringen under huset.
Från Bangor gick vi till Ardglass och rundade det lilla fyrskeppet South Rock på
vägen. Spelade biljard på en pub, drack Guinness och åt fish
and chips igen.
30.6-2.7.05 Vi lade ut 6:30 och styrde mot Douglas på Isle of Man. Vinden skulle vrida mot sydväst, så vi ville
iväg medan den var förlig. Mitt på dan följde vi en räddningsinsats på VHF:en där två män i en
räddningsflotte upptäcktes av ett handelsfartyg som satte i en livbåt och tog
dem ombord. Deras segelbåt hade sjunkit av någon anledning trots att vädret
inte var särskilt hårt. De blev senare upplockade av en sjöräddningsbåt.
Kustbevakningen hade fått larm från deras epirb och
bett fartyg i området att hålla utkik. Vi surfade på vågorna och noterade en
toppfart på 11.2 knop i medströmmen kring Chicken Rock på Isle
of Mans sydvästra udde. Där var vattnet oroligt med väldiga strömvirvlar när
tidvatten från olika håll möttes. Medelfart för de 55 sjömilen till Douglas var
5.8 knop. Vi lade oss utanpå kappseglaren Redeye vid
en ponton i yttre hamnen. Vinden var ganska hård när vi kom fram, och blåsten
fortsatte de närmaste dagarna så vi blev kvar. Det blev tidvis gungigt på
pontonen, som ibland kom så långt från kajen att man inte kunde komma iland via
tidvattenstrappan. Det var bara 20 minuters promenad till Douglas centrum, så
vi hade inga problem med att fördriva tiden. Vi åkte ångtåg till Port Erin på
västkusten. Nästa dag buss till Peel längre norr ut
på västkusten och tittade på vikingaspel och gocart-tävling.
Vi blev tyvärr vittnen till en avkörning där två personer dog och som gjorde
att tävlingen avbröts. Buss tillbaka till Douglas där vi gick direkt på stock car race. Roligare än gocart. Det
var Mickes motorsportintresse som ledde oss till dessa attraktioner.
3-5.7.05 Natten hade varit orolig. Vi låg i lä,
men dyningen var kännbar. Gårdagens städning på däck var som bortblåst. Sand och skräp överallt. Soptunnan på kajen ovanför oss hade
blåst omkull, men var fastkedjad som tur var. Vi gav oss av efter lunch. Vi
skulle få sträckbog mot Dublin bara vi hade tagit oss
förbi Chicken Rock. Det blåste mer än beräknat när vi kom ut så det blev till
att hänga i livselen på fördäck i ganska grov sjö och
sätta cutterstaget. Det gick sedan bra med ett rev i
storen och lilla focken, 10-15 m/sek men bara 3-4 knop över grund. Under natten
hamnade vi i ett regnväder, som gav snurriga men lättare vindar. Vi passade på
att göra vatten. Det kräver motorgång för att få tillräckligt med ström för att
pumpa saltvattnet genom membranet för omvänd osmos. Vi delade in natten i tretimmarspass,
en hade vakt, en jour och den tredje frivakt. Så
skiftade vi var tredje timme. Funkade bra. Kl 04.30
hade vinden stabiliserats på NV 7 m/sek och vi seglade mot mål med 7 knop. 07.00
var vi framme i Howt utanför Dublin. Satt fint med
frukost och dusch. Nästa dag tog vi tåget in till Dublin och letade upp pubar
med irländsk folkmusik. Kvällen avslutades på berömda Temple
bar med mer musik och guinness så klart.
6-9.7.05 Avsegling till Arklow där vi förtöjde
vid en ponton en bit upp i älven. Vi gick in till byn. Där pågick en tävling i
underhållning mellan olika pubar. Stamgästerna skulle framträda med ett program
på 45 minuter inför domare som gick från pub till pub. Vi såg programmet på
Corner House, en ganska kul föreställning med olika gästers amatörsång till
gitarrkomp och en hel del show.
Efter lunch dagen därpå styr
vi mot Cork 130 sjömil sydväst. Har dåligt med vind till en början, men får
sedan nordväst över natten. Anländer till Crosshaven,
Cork kl.13:15 fredag den 8 juli och får efter en del
krångel vid Crosshaven Boatyard en plats på Salve
Marina intill. Priserna för att ligga på marinor i Irland är ganska höga €
27-30 per dygn. Crosshaven var en trivsam by. Vi
hamnade på puben Johnny's Return
där ett enmansband med sequenser underhöll med
60-talslåtar och stamgästerna sjöng med. I Cork är det givetvis lokala Murphys Stout som gäller. Bartendern påstod bestämt att Guinness
hade stulit stout-receptet från Murphy. Nästa dag besökte vi den lokala lördagsmarknaden för inköp av bröd och grönsaker. Sedan
buss till storstaden Cork där vi först handlade hos skeppshandeln, bl.a. nytt
lås till ruffluckan, en kran så vi kan stänga av vår läckande fotpump för
färskvattnet, en 20 liters extra dieseldunk och schackel. Sedan
lunch på restaurant med Jamaican jerk chicken, mera Murphys. Tillbaka till Crosshaven där vi åt på Tanja's
thai-restaurant i marinan. Tanja och hennes syster som drev restauranten är
döttrar till marinaägaren.
10-17.7.05 Efter att ha bunkrat diesel och putsat
och vaxat sittbrunnen lämnade vi Cork efter lunch för motor i stiltje med kurs
på La Coruña i norra Spanien. Väderleksrapporterna
hade som vanligt laddats ner via Winlink kortvågsemejl, en gratistjänst skött av radioamatörer för
andra radioamatörer och som funkar mycket bra. Rapporten lovade nordostlig vind
och den kom också efter ett par timmar. Seda blåste
det 5-10 m/s från nordost nästan alla 520 sjömilen till La Coruña.
Vi körde med fyra tretimmarsvakter från 20:30 till 8:30 och ett rullande
schema. Vindrodret styrde för det mesta utom när den höga akterliga sjön gjorde
det hela för slingrigt. Men det var inte många timmar. Andra kvällen landade en
duva på båten. Den döptes till Laura alternativt Svenne (Duva). Vi vet inte om
det är en hon eller han. Den var ganska trött och fick bröd som den pickade i
sig. Under de följande dagarna blev den ganska hemmastadd och spatserade
omkring på däck och sov under sprayhood när det blev
för mycket sjöar som sprutade över däck. Tredje dagen flög den iväg och var ur
sikte en halvtimme, men kom sedan tillbaka och landade på däck. Några sjömil
utanför La Coruña flög den iväg för gott mot land. Vi
såg en hel del delfiner och Micke såg även en val under en morgonvakt. Annars bara slör med ett rev i storen och lite inrullad genua.
På fjärde dagens morgon mojnade vinden och blev svagt sydvästlig. Vi slog ut reven
och la oss på kryssbog de sista 20 sjömilen. Det blev
också dimma. I La Coruña möttes vi av en kille i
jolle som lotsade oss till en bra bryggplats. Inklareringen gick smidigt och vi
märkte inget av den spanska byråkrati som Reed's Almanac varnar för.
La Coruña
är full av restauranter med seafood, så det blev
mycket musslor av olika sorter, bläckfiskar, räkor, krabbor, snäckor och okända
djur samt givetvis vin. Vi hade åkt från Guinnessland
till Vinland. Fast dom har kubanska mochitos också. Vi
hade haft hyfsat väder i Irland, men den spanska sommaren är skönare. Vi har åkt spårvagn till Torre de Hercules, en fyr byggd på 100-talet e.Kr.
och den enda fyren från romarriket som fortfarande är i drift.
Micke hade fått hemlängtan
redan i Irland så han hade beslutat att åka hem till Maria och barnen från La Coruña. Den 17 juli på morgonen drog han till flygplanet.
Så nu fortsätter Anna och Krister på egen hand.